باغ موزه های تهران

معرفی باغ موزه های تهران

 

همه ما وقتی نام پایتخت به گوشمان میخورد؛ تصویری شلوغ ، پر ترافیک و آلوده در ذهنمان نقش میبندد . اما تهران در کنار این ویژگی هایی که به دلیل جمعیت بالا و مرکزیت دارد مکان ها و جاذبه های دیدنی بسیاری نیز در خود جای داده که معمولا در پس تصویر شلوغ و پر هرج ومرج این شهر کمتر به آن ها پرداخته شده . یکی از این جاذبه ها موزه های تاریخی و دیدنی تهران است که توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌ کند . موزه‌ ها محلی  هستند که در آن جا مجموعه ای از آثار و سایر اشیا با اهمیت هنری، فرهنگی، تاریخی یا علمی مراقبت و نگهداری می‌ شود. در موزه های عمومی این آثار به صورت نمایشگاهی برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار میگیرد . اگر به اطلاعات تاریخی علاقه دارید یا از تماشای مکان ها و اشیا لوکس و تجملی لذت میبرید یا حتی دیدن هر آن چه مربوط به زمان های قدیم است شما را به وجد می آورد ، هرگز بازدید از این موزه ها را از دست ندهید .  از بهترین موزه های تهران می‌ توان به باغ موزه گلستان، باغ موزه سعدآباد، باغ موزه نیاوران، باغ موزه نگارستان، موزه  ملی ایران، موزه مقدم، موزه جواهرات ملی ایران، موزه پول، موزه زمان، باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه مینیاتور، باغ‌ موزه وزیری و باغ موزه فردوس اشاره کرد . ما در این مطلب به معرفی تعدادی از باغ موزه های تهران میپردازیم . همچنین میتوانید برا آشنایی بیشتر با جاذبه های تهران مطلب جاهای دیدنی تهران برای تهرانگردی را در سایت بلیط اینجا دنبال کنید .

 

۱ . باغ موزه گلستان

این کاخ زیبا و مجلل که از آثار دوره ی صفوی در ایران است محل مورد علاقه و منتخب بسیاری از پادشاهان و حکام ایران از دوره قاجار و پهلوی و حتی پادشاهان زندیه بوده است . این باغ موزه اثری جهانی است و ثبت  میراث جهانی یونسکو هم شده .

تالار سلام، ایوان تخت مرمر، تالار آینه، عمارت شمس العماره، خلوت کریمخانی، کاخ اختصاصی، تالار الماس، تالار برلیان ،موزه حوضخانه، موزه مردم شناسی و… بخش هایی از این کاخ زیبا و دیدنی است که در هر کدام میتوان  آثار فاخری را تماشا کرد . این کاخ در خیابان پانزده خرداد تهران ، میدان ارگ واقع شده و همه روزه از حدود  ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه مندان است.

 

۲.باغ موزه سعد آباد

این مجموعه در دوره حکومت رضاخان به اقامتگاه تابستانی او تبدیل شد و  ساخت و سازهای بسیاری در آن انجام شد ؛  ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در سعدآباد وجود دارند. تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن‌ های مرغداری و گاوداری، موزستان و گلخانه‌ های گوناگون، استخرهای مختلف، چشمه‌ سارها، زمین‌ های تنیس ، سالن بولینگ، سینما و آمفی‌ تئاتر روباز نیز از دیگر بناهای مجلل و قدیمی  این مجموعه میباشد. این مجموعه ۱۱۰ هکتار وسعت دارد و در شمال شهر تهران ، در منطقه‌ ای خوش آب‌ و هوا واقع شده .

در مجموعه سعدآباد می‌توانید از کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد دیدن کنید.

این کاخ موزه در خیابان ولی عصر تهران  واقع شده و ساعت بازدید آن از حدود ۹ تا ۱۸ عصر میباشد .

 

 

۳.کاخ موزه نیاوران

این کاخ موزه از هم آثار دوره قاجار و پهلوی است که در ابتدا اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار بوده است . اما در دوره ی پهلوی دوم برخی بناهای آن تخریب و بازسازی شده و به عنوان محل سکونت شاه و خانواده اش انتخاب شده است . یکی از ویژگی ها جالب این بنا این است که در بخش هایی از آن ،سقف قابلیت باز شدن دارد و ساکنان آن میتوانستند هر وقت که میخواهند با باز کردن سقف آسمان را تماشا کنند . موزه کاخ نیاوران در سال ۱۳۶۵ افتتاح شد و علاوه بر بنای یادبود قدیمی، آثار هنرمندان معاصر ایران و سراسر جهان در آن مراقبت و  نگهداری می شود. تزئینات مختلف، نقاشی ها، فرش های ارزشمند و هدایای بی شماری از کشورهای مختلف از جمله اشیای گرانبهایی است که در این مکان وجود دارد. کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ ها بخش هایی از کاخ نیاوران است. از دیدنی ترین بخش‌ های این موزه، سینمای اختصاصی، با سقف باز شونده، آسانسور و حمام‌ های اختصاصی هر اتاق است.

این کاخ موزه در  خیابان شهید با هنر، (میدان نیاوران) تهران واقع شده و همه روزه به جز ایام تعطیل باز است. زمان بازدید از کاخ موزه نیاوران در بهار تابستان  از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر است.

 

۴.باغ موزه نگارستان

 

باغ موزه نگارستان یکی دیگر از موزه ها ی دیدنی تهران است. نگارستان که یکی از جاذبه های تماشایی پایتخت محسوب می‌ شود، در نزدیکی میدان بهارستان تهران واقع شده و قدمت آن به عصر قاجاریه می‌ رسد. البته تنها بنای قاجاری باقی مانده از باغ نگارستان حوض‌ خانه است که  در حال حاضر به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است .دلیل نام گذاری نگارستان نقاشی های متعددی بوده بر دیوارها و تالارهای باغ نگارستان وجود داشته است . این باغ موزه در طول زمان کاربری‌ های بسیاری از جمله مدرسه، دانش‌ سرا و ادارات دولتی داشته است .

جالب است بدانید که قتل قائم مقام فراهانی سیاست‌ مدار مشهور عصر قاجار در این باغ رو داده است .

در باغ موزه نگارستان آثار هنری هنرمندان مشهوری در زمینه‌ های مختلف در قالب مجموعه‌ های متعدد به معرض نمایش گذاشته شده است.

موزه کمال الملک، جهانگیر ارجمند، محمود روح الامینی، ملک الشعرای بهار، نقاشی‌های علی اسفرجانی، فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌ های فتح الله عباد یادبود، اتاق کاشی‌ها، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی از جمله  دیدنی‌های این باغ موزه زیبا و دیدنی  میباشد.

 

ساعت بازدید این باغ موزه  در مجموعه موزه‌ ها همه‌ روزه به غیر دوشنبه‌ ها از ساعت ۹ تا ۱۸ و محوطه باغ همه‌ روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ است .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها